Гарні новини!
Червоноградська МЦБС отримала комплект книг в рамках проекту «Соціальний проект "Одну купуєш - одну даруєш"»Отож, наші читачі, насолоджуйтесь читанням нових книг:
1. Андрухович Ю. «Тут похований Фантомас»
2. Андрушко В. «Колажі»
3. Бандера С. « …коли один скаже « Слава Україні!»
4. Букатчук Х. «Відьма і Янгол»
5. Деркачова О. «Крамниця щастя 2»
6. Євромайдан: хроніка відчуттів
7. Євромайдан: лірична хроніка
8. Зарудко І. «Якщо твій Янгол Йосипівна»
9. Зінченко С. «Отаман Холодного Яру»
10. Крим по – українськи: веселі та сумні історії
11. Криштопа О. «Жах на вулиці В’язнів»
12. Ославський Б. «Льонтом: дороги і люди»
13. Переселенці. Люди, які не загубили себе
14. Подсядло Я. «Високо, близько»
15. Процюк С. «Під крилами великої матері. Ментальний Майдан»
16. Радість контакту розмови з Тарасом Прохаськом
17. Сурженко М. «АТО історії зі Сходу на Захід»
18. Сурженко М. «Нове життя»
19. Теревені аж до ранку
20. Ткачик Н. «Наскрізь»
21. Трохим С. «1986. Чорнобильські хронічки»
22. Чупа О. «Бомжі Донбасу»
23. Шевчук Ю. «Мовна шизофренія»
24. Шептицький А. «Послання любови»
Щиро вдячні Літературна агенція "Discursus"(http://www.discursus.com.ua/books/) за подаровані книги. Успіхів вам у всіх ваших гарних справах!
(1914-1945 рр.), ЧЛЕНА ОУН
Тарас Лехман
Дмитро Маївський (псевдоніми – Майченко, Тарас, Косар, Дума) – український військовий і політичний діяч, член Організації Українських Націоналістів, соратник і побратим Степана Бандери, Романа Шухевича, Івана Климіва – Легенди. Волею долі і з власних переконань став на шлях боротьби за Незалежність України.
Він народився 8 листопада 1914 року (на саме свято Дмитра, тож не випадкового його так назвали батьки) у селі Реклинець (тепер – Сокальського району Львівської області), в учительській сім’ї, де завжди панував дух високого патріотизму, плекали почуття національної гідності.
Освіту здобував у Сокальській гімназії, у Ракові (Польща) та деякий час навчався у Львівській торговельній школі.
З юнацьких літ брав активну участь у національно-визвольній боротьбі проти польського окупаційного режиму в Західній Україні. «Ще учнем вступає до юнацтва ОУН, а членом Організації Українських Націоналістів стає з 1933 року. Веде активну роботу серед студентської молоді в школі. Саме тоді на кілька місяців потрапляє в тюрму за підозрою в організації вбивства співробітника польської поліції 1934 року. Засуджений у Львові на десять років тюрми. Там Маївський проходить принизливі знущання та тортури з боку польської поліції. На знак протесту оголошує десятиденне голодування. За браком доказів суд звільняє Дмитра…» (Гоман Р.В, Жежерун С.Ю, Коваль І.М. Нариси історії села Реклинець. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – С.202). Проте, звільнення з в’язниці аж ніяк не означало, що він позбувся недремного поліцейського нагляду.
Та все ж Дмитро Маївський завжди брав активну участь у заходах, організованих «Просвітою», «Рідною школою», вишукував будь-які нагоди виголосити свої патріотичні промови, пробудити національні почуття українців. Його слово завжди будо доречним, потрібним і корисним.
У книзі «Нариси історії села Реклинець» читаємо: «1937 р. дуже голосними були святкування на Маківці і Підліссі (могила Маркіяна Шашкевича). На щорічні масові всенародні маніфестації з Радехівщини, Сокальщини і Жовківщини їхали організовано сотні свідомих людей, одним з організаторів і провідників цих масових акцій був Дмитро Маївський – «Косар». Коли він зі своєю групою вертався з акції на Маківці, в одному з сіл мав масову відправу активу перед походом на Підлиску гору. Сотні хлопців установилися чотирикутником, а «Косар» мав до них запальну загальну промову. Говорив голосно на тему необхідної радикальної розправи з комуністичною заразою».
Напередодні Другої світової війни Дмитро Маївський очолив повітовий провід ОУН Жовківщини, а пізніше, у 1939-1940-му роках був призначений обласним провідником ОУН Холмщини. У цей час співпрацює з Іваном Климівим – Легендою (уродженець села Сілець, тепер – Сокальського району), про що згадується в історико-краєзнавчому збірнику «Надбужанщина» (том 2), стає одним з провідних діячів ОУН на теренах Сокальщини, свою діяльність поширює в м. Угнів.
Детальніше: НА ШЛЯХАХ НАЦІОНАЛЬНОЇ БОРОТЬБИ: ШТРИХИ ДО БІОГРАФІЇ ДМИТРА МАЇВСЬКОГО
Тарас Лехман
Земля Сокальщини дала українському суспільству багатьох видатних діячів Греко-Католицької Церкви, ревних слуг Божих, сподвижників Христової віри. До них належить й отець - василіанин Дам’ян (світське ім’я - Григорій) Богун, якому Всевишній дарував майже сто років життя.
Він народився 18 березня 1910 року у с. Цеблів поблизу м. Белза (тепер – Сокальського району), у сім’ї Михайла й Анни з роду Боднар. Хрестив його отець – прелат Кирило Селецький, співзасновник двох жіночих чернечих згромаджень – Сестер-Служебниць Непорочної Діви Марії і Сестер Святого Йосифа Обручника.
Григорій був третьою з чотирьох дитиною у цій побожній християнській сім’ї. Їхня родина натерпілася немало горя під час Першої світової війни. 1915-го року, з наближенням російського фронту, довелося покинути власну хату. Цього ж року прийшло ще одне лихо – на італійському фронті загинув батько Григорія, який був мобілізований до австрійського війська.
Мати, залишившись вдовою з чотирма дітьми, згодом вийшла заміж вдруге - за Василя Мокрівського, і в подружжя народилася донька Ірина.
Вітчим ставився до прийомних дітей, як до рідних.
У 1919-му році сім’ю спіткало нове лихо: під час протистояння між поляками й українцями село Цеблів було підпалено, вогонь вщент спопелив хату Богунів. Довелося жити «по людях».
Початкову освіту Григорій здобув у сільській школі, яку організували вчителі Михайло Метрикула, офіцер УГА, та Іван Локач з Цеблова. Протягом 1922-1926 років завдяки їхній підтримці здібний юнак Григорій Богун навчався у Львівській академічній гімназії, захоплювався історією церкви. У цей час він вступає до Марійського товариства молоді, духовним наставником якого був о. Йосафат Маркевич, ЧСВВ. Тоді ж у нього виникає думка стати ченцем – василіанином. Слід сказати, що два представники родини Богунів на той час вже перебували у Василіанському Чині. Очевидно, що це також вплинуло на рішення Григорія – якою дорогою йти у житті.
У 1926-му році Григорій твердо вирішив вступити до новіціату у Крехівський монастир, але потрібно було закінчити ще один рік гімназії, тож у 1926-1927-му роках навчається у Місійному інституті в Бучачі. А вже 4 вересня 1927-го року вступає до Крехівського новіціату й обирає під час облечин, які відбулися 4 березня 1928 року, нове ім’я – Дам’ян.
Тут брат Дам’ян зустрічається з Митрополитом Андреєм Шептицьким, владикою Йосафатом Коциловським.
Перші обіти брат Дам’ян Богун склав на Великдень 5 травня 1929-го року у Крехові, після чого разом з іншими братами переїхав до Лаврова. Там у 1929-1931-му роках закінчив курс схоластики й риторики, останні класи гімназійної освіти.
Протягом 1931-1933-го років брат Дам’ян вивчав філософські предмети у Добромильському монастирі і 9 квітня 1933-го року у Квітну неділю склав довічні обіти у Василіанському Чині. Опісля до 1935-го року вивчає богословські предмети у Кристинополі (Червонограді), а останній третій рік богословських студій закінчує у Жовківському монастирі отців – василіан. Саме тут, 21 травня 1936-го року, Перемишльський єпископ Йосафат Коциловський (ЧСВВ) надав чотирнадцятьом молодим василіанам (в т.ч. – Дам’яну Богуну) ієрейські свячення. Він відразу з активністю поринув у вир духовного життя, сумлінно служив Богові і людям, багато працював з паствою.
Детальніше: РЕВНИЙ СЛУГА БОЖИЙ – ОТЕЦЬ ДАМ’ЯН БОГУН (1910 – 2008 рр.)
Прапор наш, як літо,
В сонці майорить.
По долині – жито,
По горі – блакить.
(Д.Павличко)
24 серпня 1991 року відбулося проголошення «Акта про незалежність України», і над будинком Верховної Ради замайорів синьо-жовтий прапор. Конституцією України визначено колір Державного Прапора: дві однакові горизонтальні смуги: одна — синього кольору, інша — жовтого. У серцях народу України серпнева блакить неба і жовтогарячий зерновий лан зливаються барвами української державності в символ свободи та праці. Синій колір є символом мирного неба й чистої води. Жовтий колір символізує хлібне поле, тепле життєдайне сонце.
Починаючи з 2004 року, 23 серпня відзначається як День Державного Прапора України згідно з Указом Президента України № 987/2004 від 23.08.2004 р. «Про день Державного Прапора України». Синьо-жовтий прапор став уособленням свободи, сили і єднання нашого народу.
23 серпня в День Державного Прапора України біля стін центральної бібліотеки міста відбувся патріотичний флешмоб «Прапорові барви України». Друзі бібліотеки-користувачі Інтернет –центру роздавали перехожим флаєра з інформацією про державні символи України. Також учасники флешмобу читали вірші про український стяг, серед яких прозвучали вірші не тільки відомих українських поетів, а й власні вірші користувачів бібліотеки. Закінчився захід спільним виконанням Державного Гімну України.
Прапор наш, як літо,
В сонці майорить.
По долині – жито,
По горі – блакить.
(Д.Павличко)
24 серпня 1991 року відбулося проголошення «Акта про незалежність України», і над будинком Верховної Ради замайорів синьо-жовтий прапор. Конституцією України визначено колір Державного Прапора: дві однакові горизонтальні смуги: одна — синього кольору, інша — жовтого. У серцях народу України серпнева блакить неба і жовтогарячий зерновий лан зливаються барвами української державності в символ свободи та праці. Синій колір є символом мирного неба й чистої води. Жовтий колір символізує хлібне поле, тепле життєдайне сонце.
Починаючи з 2004 року, 23 серпня відзначається як День Державного Прапора України згідно з Указом Президента України № 987/2004 від 23.08.2004 р. «Про день Державного Прапора України». Синьо-жовтий прапор став уособленням свободи, сили і єднання нашого народу.
23 серпня в День Державного Прапора України біля стін центральної бібліотеки міста відбувся патріотичний флешмоб «Прапорові барви України». Друзі бібліотеки-користувачі Інтернет –центру роздавали перехожим флаєра з інформацією про державні символи України. Також учасники флешмобу читали вірші про український стяг, серед яких прозвучали вірші не тільки відомих українських поетів, а й власні вірші користувачів бібліотеки. Закінчився захід спільним виконанням Державного Гімну України.
Тарас Лехман
СПОДВИЖНИК ХРИСТОВОЇ ВІРИ ОТЕЦЬ ЙОСАФАТ ВОРОТНЯК (1948 – 2008 рр.)
Звістка про відхід у Вічність Йосафата Воротняка була сприйнята з глибокою скорботою багатьма мешканцями Червонограда. Для когось це стало й особистою втратою. Він запам’ятався червоноградцям як настоятель Кристинопільського монастиря отців – василіан, мудрий священик і порадник, ведучий духовних вечорів у Народному домі, релігійних програм на ТРК «Бужани», духовний наставник молоді та дітей.
Отець Йосафат Воротняк багато займався з дітьми, сіючи в їхніх умах ази християнської науки, а в серцях – зерна любові й доброти. Тож не випадково катехитичну школу при місцевій церкві Св. Йосафата назвали його іменем.
Навіть перебуваючи поза межами Червонограда, отець регулярно навідувався у шахтарське місто з духовними місіями.
Отець Йосафат (світське ім’я – Павло) народився 6 липня 1948 року у багатодітній родині у с. Брезік (Боснія). Батьки були побожними греко-католиками. Їхнє коріння – з української Яворівщини.
1965 року Павло Воротняк вступив на новіціат отців – василіан у містечку Кула (Сербія). 1966-го року склав перші монаші обіти, а у 1974-му – вічні. Вивчав філософію та богослов’я спочатку в Папському університеті в Римі, а згодом в Папському Східному інституті (1975-1977 роки) й отримав ліценціат.
Детальніше: СПОДВИЖНИК ХРИСТОВОЇ ВІРИ ОТЕЦЬ ЙОСАФАТ ВОРОТНЯК (1948 – 2008 рр.)
Тарас Лехман
Редакторська і видавнича діяльність Богдана Дідицького (1827 – 1909 рр.)
Хоча москвофільство в Галичині (мова – про другу половину XIX початок XX ст.) не раз ставало на заваді розвитку українського національно-патріотичного руху, губило паростки, виплекані Маркіяном Шашкевичем та іншими членами і сподвижниками «Руської Трійці», однак віддамо належне і цій течії: у її лавах було чимало громадських діячів, учених, які досліджували історію та народно-побутову культуру українців, творили літературу, поширювали знання серед народу. До них належить і наш краянин Богдан Дідицький – редактор, видавець, публіцист, письменник, науковець, громадський діяч.
Богдан (Теодосій) Андрійович Дідицький народився 27 січня 1827 року у місті Угнів (тепер – Сокальського району). Журналістські та літературні твори здебільшого підписував псевдонімами і криптонімами – Богданко; Будегріш Богдан; Б.А.Д.; Богдан А.Д. та ін.
Вивчав право у Львові та Відні. У своїй суспільно-культурній і громадській діяльності, початок якої слід датувати 1848 роком, тягнувся до москвофільства, деякий час вважався одним із його ідеологів.
Детальніше: Редакторська і видавнича діяльність Богдана Дідицького (1827 – 1909 рр.)